onsdag 28 april 2021

Utdelningsperioden 2021

Just nu befinner vi oss mitt i utdelningsperioden och det är många småsparare som får utdelning på sina aktieköp. Frågan är om man ska återinvestera pengarna direkt eller avvakta ett tag?

Under mars till maj delar majoriteten av de svenska utdelningsaktierna ut sina pengar och många småsparare får nya fräscha pengar i sina konton. 

Som jag skrivit förut så är börsen väldigt hög värderad och personligen så väntar jag på en rekyl innan jag kommer att investera mer av mitt kapital på börsen. Det baserar jag helt enkelt på att många svenska (och utländska) företag har haft en enorm uppgång under Coronan och en del aktier har ökat med mer än 100%. 

Föredelen med att äga utdelningsaktier är att om man har strategin att bara fokusera på utdelningarna så spelar det inte lika stor roll hur aktiens värde ändras på kort sikt. Huvudsaken är ju att företaget behåller utdelningen som man sedan kan använda som en extra semesterkassa eller återinvestera för att få mer utdelning året efter. 

Trots att en del företag har haft det tufft under Corona så är det många som behållit sina utdelningar, eller endast sänkt dom litegrann.  Företag som Telia, Tele 2 och Handelsbanken har fortfarande en direktavkastning på ca 4%.